Grupa: Administrator
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 39 #16734 Od: 2007-10-4
Ilość edycji wpisu: 2 | Ewa Nowicka - Podręcznik < Świat człowiek Świat Kultury 2006 PW WARSZAWA > Z TEJ KSIĄŻKI BĘDZIE EGZAMIN
ANTROPOLOGIA - początkowo badała tzw. społeczeństwa pierwotne. Stopniowo przedmiotem jej zainteresowań stały się wszelakie zróżnicowania kulturowe.
ANTROPOLOGIA ma dwa założenia
A). NATURA LUDZKA JEST JEDNAKOWA B). KULTURY SIE RÓŻNIĄ. ZRÓŻNICOWANIE KULTUR JEST GIGANTYCZNE Antropolodzy badają zjawiska kulturowe na dwóch poziomach
1.1 SUBIEKTYWNY - pytają o znaczenie konkretnego zjawiska dla uczestnika danej kultury 1.2 OBIEKTYWNYM - zjawiska kulturowe traktuje się jako symbol pod którym kryje się znaczenie obiektywne charakterystyczne dla ludzi jako gatunek, a nie tylko jako przedstawicieli określonej kultury Antropologie cechuje całościowe podejście do człowieka i kultury stara się nie dokonywać syntezy wiedzy o poszczególnych fragmentach aktywności ludzkiej i składowych kultur
DZIAŁY ANTROPOLOGII
ANTROPOLOGIA FIZYCZNA - zajmuje się fizycznym zróżnicowaniem człowieka w czasie i przestrzeni
ANTROPOLOGIA KULTUROWA - skupia się na zdolości wytworzenia kultury jako specyficznej cesze gatunku HOMO SAPIENS SAPIENS
DYSCYPLINY NAUKOWE ŁĄCZĄCE SIE Z ANTROPOLOGIA - ARCHEOLOGIA - LINGWISTYKA - RELIGIOZNASTWO - ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA - SOCJOLOGIA - HISTORIA
KULTURA - Antropologie charakteryzuje niewartosciujące rozumienie kultury przeciwstawione wartosciującemu W ramach niewartościującego rozumienia kultury wyróżnia się dwa sposoby mówienia na jej temat a). ATRYBUTYWNY - kulture traktuje się jako ceche człowieka b). DYSTRYBUTYWNY - kulture traktuje się jako coś charakterystycznego dla określonej grupy ludzi
ISTOTNE CECHY KULTURY - ZWIAZANA Z CZŁOWIEKIEM - PONADJEDNOSTKOWA - WYUCZONA - POSIADAJĄCA WYMIAR CZASOWY - POSIADAJĄCA WYMIAR PRZESTRZENNY - POSIADAJĄCA WYMIAR SYSTEMATYCZNY - REGULARNA |